Dva dni dával „like!“ na všetko, čo na Facebooku videl

Andy Warhol raz povedal: „Myslím, že každý by mal rád všetkých ostatných.“ Táto hláška, ktorá vznikla v interview pre Art News, je dokonalým príkladom ako fungujú dnešné sociálne siete. Like na internete dnes nepredstavuje iba posilnenie ega ako reakcia na niečo, čo pridáme na svoj profil, ale je to aj niečo, čo využívajú firmy pre rozbeh svojej ekonomiky. Keď má firma veľa like-ov, je známa a keď je známa, darí sa jej.

Dva dni dával „like!“ na všetko, čo na Facebooku videl
Dva dni dával „like!“ na všetko, čo na Facebooku videl (Foto: unsplash.com)

Mat Honan počas 48 hodín dával like na všetko, čo mu Facebook ukázal. Robil to aj napriek tomu, že niektoré príspevky sa mu vyslovene nepáčili. Robil to iba preto, že sa rozhodol pustiť do kampane stáleho like-ovania, a následného pozorovania čo mu bude Facebook po dvoch dňoch ukazovať. Táto sociálna sieť totižto neukazuje iba náhodné veci, ktoré like-ol váš kamarát, na to sú zložité algoritmy, ktoré skúmajú vašu aktivitu na internete (nie len na Facebooku) a podľa toho vám podsúvajú to, čo by vás mohlo zaujímať. Matov cieľ bolo pozorovať, čo sa stane ak bude dva dni vkuse „chváliť“ robotov, ktorí sú zodpovední práve za spomínané podsúvanie príspevkov.

Prvá vec, o ktorej sa musel rozhodovať, boli podobné príspevky, ktoré vám Facebook ukáže keď na niečo dáte like. Napríklad ak označím, že sa mi páči článok o nejakom aute, Facebook mi pod daným príspevkom zobrazí štyri ďalšie súvisiace práve s tým autom. Ak ale like-nete tie, čo vám boli ponúknuté ako prvé, dostanete druhú štvoricu. Keď like-nete tú, dostanete tretiu, potom štvrtú a takto až donekonečne. Mat sa rozhodol dať like iba na prvé štyri podobné príspevky a potom už nič viac.

Zmena prišla po prekvapivo krátkom čase. Po prihlásení sa a like-ovaní všetkého približne hodinu, mu Facebook už v podstate prestal ukazovať príspevky od ľudí. Väčšina boli reklamy na firmy, nové produkty alebo aplikácie. Zaujímavý bol aj rozdiel medzi mobilnou aplikáciou a prehliadačom na počítači. Keď si Mat pozeral Facebook cez mobil, na konci prvého dňa už nevidel žiadne príspevky od ľudí, iba reklamy. Avšak na počítači mal zobrazených aj niekoľko príspevkov od kamarátov a to aj napriek tomu, že mal Facebook na mobile a na počítači zapnutý v rovnakom čase. Na začiatku druhého dňa sa medzi jeho novinkami nachádzali rôzne politické články, pri ktorých like-ovaní bol aj trochu neistý, či sa náhodou nedostane na nejaký zoznam sledovaných ľudí. Vtedy si uvedomil, ako veľmi dokážu sociálne siete ovplyvniť životy ľudí bez toho, aby si to vôbec všimli.

Podľa jeho vlastných slov nebolo prekvapením to, ako sa zmenili novinky ponúkané Facebookom jemu, ale jeho priateľom. Pred tým ako začal like-ovať všetko čo videl, sa jeho priateľom neukazovali všetky veci, ktoré like-ol. Odkedy mu ale začal Facebook podsúvať politické články a reklamy, jeho priatelia videli skoro všetko. Cieľom je pravdepodobne snaha presvedčiť čo najviac ľudí.

Na konci sa aj snažil spočítať koľko vecí like-ol, ale to množstvo bolo obrovské. Malé počítadlo najprv ukázalo 1000+ a keď už sa na like-ované príspevky pozrel, počítadlo zmizlo. Podľa slov Mata Honana sa stalo to, že keď všetko označil ako „páči sa mi to“, všetko sa mu páčiť prestalo.